ΟΜΑΔΑ ΖΗΤΑ βετεράνοι ➤Πρωταγωνιστούσε στα δελτία ειδήσεων, στα πρωτοσέλιδα των sites, στα μάτια και στο μυαλό όσων βρέθηκαν απέναντί του (φιλικά ή εχθρικά). Ο λόγος για το MRAP Τyphoon GSS-300.
Ο ήχος από την τουρμπίνα του κινητήρα diesel σας προετοιμάζει για το τι θα δείτε μπροστά σας. Η σειρήνα συμπληρώνει το επιβλητικό soundtrack ενώ το σχήμα και οι διαστάσεις ολοκληρώνουν την τρομακτική εικόνα, του. Ένας σιδερένιος γίγαντας με 6.650 m μήκος, 2.434 m πλάτος, 2.750 m ύψος και βάρος 12,5 τόνους με θωράκιση, σε αμάξωμα, κρύσταλλα και ελαστικά κατασκευασμένα για να προστατεύουν τους επιβάτες του σε καταιγισμό πυρών.
Ναι δεν είναι ένα αυτοκίνητο, που το συναντάμε κάθε ημέρα και για τον λόγο αυτό μας έκανε εντύπωση και θελήσαμε να το δούμε από κοντά. Το όχημα της Ελληνικής Αστυνομίας και της Ε.Κ.Α.Μ., της Ειδικής Κατασταλτικής Αντιτρομοκρατικής Μονάδας, το MRAP (Mine Resistant Ambush Protected) Typhoon ακούγετε σαν Τυφώνας και μπορεί να παρασύρει ότι το εμποδίσει.
Μυς και μυαλό
Στη βάση της μονάδας E.K.A.M. στο Μαρκόπουλο, είδαμε από κοντά ένα από τα οκτώ Typhoon που πρόσφατα ανέλαβαν υπηρεσία, βαμμένο σε ματ μαύρο χρώμα. Το πρώτο αίσθημα που νοιώσαμε ήταν δέος. Το μέγεθος του, ο ήχος του κινητήρα του είναι τα πρώτα χαρακτηριστικά που είναι άμεσα αντιληπτά και δημιουργούν την αίσθηση του δέους. Όταν μάθαμε τις προδιαγραφές του ανακαλύψαμε, πως κάτω από τους σιδερένιους «μυς» κρύβεται και μυαλό. Οι φωτογραφίες αποκαλύπτουν αρκετό από τον δυναμισμό του, ενώ όσο το παρατηρούσαμε από κοντά βλέπαμε κάποιες ατέλειες, που πρόσθεταν στην γοητεία του. Βλέπετε η πρώτη εικόνα του μας κέρδισε και όλα τα βλέπαμε ωραία ή τα δικαιολογούσαμε.
Στα χαρτιά
Το MRAP Τyphoon GSS-300 μπορεί να κινείται οπουδήποτε. Έχει πλαίσιο σε σχήμα V (για να μειώνει το ωστικό κύμα από εκρήξεις και να προφυλάσσει τους επιβαίνοντες), κινητήρα diesel, 6.700 κ.εκ. 300 ίππων, με ροπή που αγγίζει τα 970 Nm στις 1.700 rpm. Η μετάδοση γίνεται στους τέσσερις τροχούς με αυτόματο κιβώτιο της Allison (πέντε σχέσεων) με αργό, γρήγορο και κεντρικό κλείδωμα διαφορικών. H ικανότητα αναρρίχησης είναι στο 60% ανηφορική κλίση και 30% πλάγια κλίση. Μπορεί να περάσει από 1,5 μέτρο νερό και να κινείται με μέγιστη ωριαία ταχύτητα 125 χλμ, με αυτονομία 1.000 χλμ, (έχει δύο ρεζερβουάρ πετρελαίου 450 και 150 λίτρων).
Η καμπίνα μπορεί να φιλοξενήσει 8 στρατιώτες ή αστυνομικούς. Για μπείτε μέσα χρειάζεται να (πάρετε μαθήματα ορειβασίας) σκαρφαλώσετε σε σκαλοπάτια και μετά περνώντας το «μαρσπιέ» είστε στην καμπίνα. Η θέση οδήγησης είναι αυτή των φορτηγών. Όχι των σύγχρονων μεταφορικών κολοσσών, αλλά των παλαιών εργαλείων. Ο χειριστής/οδηγός βλέπει αναλογικά και ψηφιακά όργανα, ενώ, παράλληλα, η ορατότητα κάνει κατανοητό πως βρίσκεστε μέσα σε πολεμικό όχημα. Εδώ, σύμφωνα με έναν από τους δύο εκπαιδευμένους οδηγούς του οχήματος τον Λουκά, έχει ρόλο ο ψυχολογικός παράγοντας αυτών που βλέπουν το αυτοκίνητο από έξω και αυτών που είναι μέσα σε αυτό.
Οι πρώτοι δεν βλέπουν τους επιβαίνοντες αλλά ένα σιδερένιο, τρομακτικό όχημα που κινείται εναντίον τους ή τους εμποδίζει τον δρόμο. Στην δεύτερη περίπτωση οι επιβαίνοντες νοιώθουν προστατευμένοι χάρη στις μεγάλες ενισχυμένες μεταλλικές επιφάνειες και μπορούν να σχεδιάσουν τις κινήσεις τους ανεπηρέαστοι από τις συνθήκες. «Αυτή είναι η διαφορά με τα οχήματα ειρηνευτικών δυνάμεων, όπου τα τζάμια είναι μεγαλύτερα για να υπάρχει η οπτική επαφή των ανθρώπων με τις μονάδες ασφαλείας» μας εξηγεί ο Λουκάς βάζοντας μία ακόμη παράμετρο στην οπτική του Typhoon.
Ο χώρος μεταφοράς προσωπικού έχει επένδυση για την μείωση του θορύβου και της ζέστης, ένα πολύ δυνατό σύστημα κλιματισμού (διαμερίσματος). Η μεγάλη διαφορά του με τα απλά (εκτός από την δύναμη) είναι πως το air condition διαθέτει κορυφαίο σύστημα καθαρισμού του αέρα της καμπίνας σε περίπτωση που το όχημα δεχθεί επίθεση με χημικά. Τα 8 φινιστρίνια έχουν ανοίγματα για στόχευση προς τα έξω, ενώ υπάρχει και η καταπακτή στην οροφή.
Ήχος και εικόνα
Η κίνηση του Typhoon, όπως και η εικόνα του, έχουν σκοπό να επηρεάσουν την «ψυχολογία» του αντιπάλου. Η «σκάστρα» του turbo θυμίζει αυτές των… πειραγμένων φορτηγών στην Εθνική Οδό, αλλά εδώ με το μαύρο χρώμα και την άγρια εικόνα με τις ακμές τους μεγάλους τροχούς συμβάλει στην εντυπωσιακή/τρομακτική εντύπωση. Ξεκινά αργά αλλά αν πάρει φόρα χρειάζεται πείρα για να διατηρήσει ρυθμό και να κινηθεί γρήγορα. Αυτό (και αυτό) που εντυπωσιάζει, είναι η δυνατότητα κίνησης χωρίς να αντιλαμβάνεστε αν περνά εμπόδιο, χαντάκι ή… τοίχο. Τόσο οι αναρτήσεις με τα φύλλα σούστας (πολλά όμως) όσο και τα αμορτισέρ μαζί με τα τεράστια ελαστικά φροντίζουν γι’ αυτό. Η εντύπωσή μας ήταν, πως το αυτοκίνητο (καλύτερα το όχημα) φιλτράρει τις ανωμαλίες του εδάφους (μεγέθους μεγάλου πεζοδρομίου) με τα ελαστικά και τα εμπόδια (ορίστε εσείς τις διαστάσεις τους) με τις αναρτήσεις.
Τα φρένα και η επιβράδυνση είναι ένας άλλος παράγοντας, που θέλει προσαρμογή. Βλέπετε 12 τόνοι ατσάλινου αμαξώματος δεν σταματούν εύκολα. Τρεις αερααντλίες φροντίζουν να ενεργοποιήσουν (όπως στα παλαιά φορτηγά) τα φρένα και ο οδηγός πρέπει να προσέχει ώστε να έχουν πάντα αέρα (φωτεινές ενδείξεις έχουν αυτόν τον ρόλο). Το τιμόνι είναι υδραυλικό (είναι αναμενόμενο) αλλά θέλει αρκετή δύναμη για να στρίψει το όχημα όταν είναι ακίνητο (έχει πάνω του τους τέσσερις από τους 12 τόνους). Μην ξεχνάτε πως το Typhoon φιλοξενεί επιβάτες στο εσωτερικό του (αστυνομικούς ή στρατιώτες), που συνήθως δεν είναι δεμένοι με ζώνες ασφαλείας, οπότε πρέπει να σκέφτεστε και αυτούς.
Τελικά
Ένα ειδικό όχημα θέλει και μία ιδιαίτερη αντιμετώπιση και περισσότερο ειδικό από το MRAP (Mine Resistant Ambush Protected) GSS Typhoon 300 δεν υπάρχει. Μην σταθείτε στην ακατέργαστη εικόνα του, ούτε στις απαιτήσεις προσαρμογής που θέτει στον οδηγό/χειριστή του. Ναι είναι δύσκολο και ίσως κουραστικό στην οδήγησή του αλλά ο προορισμός και η… αποστολή του είναι άλλη: Να υπερασπιστεί και να προστατεύσει αυτούς που μεταφέρει και ως τώρα τα καταφέρνει καλά.
Γιώργος Σκευοφύλαξ (gs@newsauto.gr) Φωτογραφίες Γιώργος Σβολόπουλος
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου